مردم نباید از اتفاقات سیاسی بی‌خبر بمانند

مردم نباید از اتفاقات سیاسی بی‌خبر بمانند

بیشتر گزارش‌های سیاسی درباره مردم هستند، اما بسیاری از سیاستمداران چهره انسانی را پشت صحبت‌هایشان از رویدادهای مختلف مخفی می‌کنند. دلیلش این است که آنان متخصص سیاست و حکومت هستند نه ارتباطات!

گزارش سیاسی هم مانند دیگر گزارش‌ها نوشته میشود و باید مراحل انتخاب موضوع، گردآوری مطلب، ارائه نظریات و… مشابه دیگر گزارش‌ها انجام شود.

 

ساختار گزارش‌های سیاسی

گزارش‌های سیاسی را می‌توان به سبک هرم وارونه نوشت. با این حال از آنجایی که مسائل سیاسی را معمولا می‌شود از دیدگاه‌هایی مختلف دید، نوشتن گزارش سیاسی پیچیده‌تر از گزارش ساده از یک رویداد است. شما باید جزئیات واقعی را در گزارش بیاورید و نظرات مختلف در این رابطه را هم ذکر کنید.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار، این است که با دادن یک زاویه دید در مقدمه و بخش اول گزارش شروع کنید، سپس در ادامه به سراغ دیدگاه‌های دیگر بروید. با این حال این رویکرد ممکن است ناعادلانه باشد، به ویژه در روزنامه‌هایی که ممکن است خواننده قبل از مراجعه به نظرات دیگر علاقه خود را از دست بدهد.

بهترین ساختار گزارش برای غلبه بر این مشکل این است که نظرات مختلف را در ابتدای گزارش بیاورید. شما مجبور نیستید آن‌ها را به صورت کامل ارائه دهید. فقط باید آن‌ها را مختصر و کلی بیان کنید سپس می‌توانید آن ها را با جزئیات بیشتر در ادامه گزارش توضیح دهید.

 

مقدمه را شفاف کنید

مانند سایر اخبار شما باید اول خبر را بیاورید و سپس به نظرات بپردازید. تنها زمانی می‌توانید اول نظرها را بیان کنید که در حال نوشتن یک گزارش دنباله‌دار یا نظر محور باشید که حقایق مربوط به آن در گزارش‌های قبلی نوشته شده است. در مواردی که می‌شود مقدمه را به شکل‌های مختلف تفسیر کرد باید بلافاصله آن را توضیح دهید.

در مثال زیر، جمله اول خبر را بیان می‌کند و بعد از علت را توضیح می‌دهد:

دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور امسال یک روز تعطیلی اضافه خواهند داشت. به این دلیل که اداره آموزش و پرورش یکم دی ماه را روز ثبت ملی اعلام کرده و دانش‌آموزان این روز را همراه با معلمان خود به شمارش کتاب‌ها، مدادها و دیگر تجهیزات می‌گذرانند.

 

چهره انسانی رویدادهای سیاسی

بیشتر گزارش‌های سیاسی درباره مردم هستند، اما بسیاری از سیاستمداران چهره انسانی را پشت صحبت‌هایشان از رویدادهای مختلف مخفی می‌کنند. دلیلش این است که آنان متخصص سیاست و حکومت هستند نه ارتباطات!

آن‌ها مسائل را از زاویه دید متفاوتی می‌بینند و گاهی آنقدر روی یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند که فراموش می‌کنند چگونه چهره انسانی مسائل را نگاه کنند. بنابراین وظیفه شماست که گزارش‌ها را به زبانی انسانی بیان کنید.

به عنوان مثال اگر سیاستمداران درمورد «نوسازی شهری» صحبت می‌کنند، جزئیات بیشتری به دست بیاورد و گزارش را طوری بنویسید که مردمی که تحت تاثیر این اتفاق هستند بتوانند آن را درک کنند.

سیاستمداران و کارمندان دولتی اغلب چهره انسانی رویدادها را پشت زبانی رسمی و دشوار پنهان می‌کنند. البته گاهی اوقات از آن برای پنهان کردن معنای واقعی حقایق و تصمیمات ناخوشایند استفاده می‌کنند.

 

مردم نباید از اتفاقات سیاسی بی‌خبر بمانند

 

گزارش انتخابات

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رسانه برای بحث درمورد مسائل سیاسی در زمان انتخابات است. رسانه همچنین بستری فراهم می‌کند تا وعده‌های سیاسی توسط رای‌دهندگان مورد قضاوت قرار بگیرند. بنابراین مهم است که در آستانه انتخابات نسبت به تمام طرف‌ها منصف باشید و یک نامزد یا حزب را بر دیگری ترجیح ندهید.

یکی از راه‌های عملی این است که یک جدول تنظیم کنید و زمانی را که برای هر حزب یا گروه سیاسی می‌گذارید در آن بنویسید و پوشش خبری را متناسب با آن انجام دهید. تعادل و انصاف با تمرکز بر مسائل به جای شخصیت ها به بهترین شکل به دست می‌آید. اگر به تمام نامزدها فرصت بدهید که درمورد مسائل بحث کنند یک تعادل تقریبی ایجاد می‌شود.

شما باید نگران مسائلی باشید که بر خوانندگان و شنوندگان شما تاثیر می‌گذارد. مواردی مانند مسکن، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و…

همچنین باید تلاش کنید خوانندگان و شنوندگان را درمورد مسائل سیاسی و انتخاباتی آموزش بدهید.  هر زمان گزارشی درمورد انتخابات نوشتید بپرسید :«آیا لازم است معنی کلمات اضافی توضیح دهم؟»

برای مثال ممکن است نیاز به توضیح مختصری باشد که کدام افراد برای کدام احزاب هستند.

هنگام نوشتن اخبار در آستانه انتخابات و در حین شمارش آراء، توجه ویژه ای داشته باشید که فقط اطلاعاتی را ارائه دهید که برای خوانندگان و شنوندگان شما جالب باشد بدون اینکه به جزئیات غیرضروری بپردازید. شما باید حزب برنده و بازنده را گزارش دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که در اکثر کشورها تا زمانی که رئیس جمهور سوگند یاد نکند دولت جدیدی وجود نخواهد داشت.

این مقاله به شما کمک کرد؟

مقالات مرتبط

پیام بگذارید؟