هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری

کتاب «هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری» نوشته‌ «جیسون ویتاکر» و ترجمه‌ مینو میرزایی، از سوی انتشارات ثانیه  وارد بازار کتاب شد.

در مقدمه نویسنده آمده است: این کتاب بسیاری از دیدگاه‌های انتقادی در مورد غول‌های فناوری را مطرح می‌کند؛ و اینکه فناوری چگونه الگوهای رفتاری ما را تغییر می‌دهد، به‌ویژه با در نظرگرفتن این مسئله که ما روزنامه‌نگاری را چطور به کار می‌گیریم.

تغییر مسیر از تولیدکنندگان رسانه به توزیع‌کنندگان، عواقب فوق‌العاده مهمی در آینده روزنامه‌نگاری داشته است، اما این گفته به‌معنی قصد شرکت‌های فناوری‌بزرگ برای خرد کردن رسانه‌ها نیست.

هرچند یکی از نتایج آن، از بین رفتن اعتماد به نفس در رسانه‌های اصلی بوده که نشان می‌دهد حوزه عمومی تا چه حد ناپایدار است؛ به‌ویژه در آشوب‌های وسیعی که در برابر عقاید ریشه‌دار شکل می‌گیرند، مانند آنچه که در رای‌گیری برای برگزیت یا انتخاب دونالدترامپ به‌عنوان رییس‌جمهور رخ داد.

نویسنده با جزییات بیشتری در این کتاب شرح داده‌ است که دلایل نهایی این قبیل مشکلات در حوزه عمومی در رسانه‌های قدیمی ریشه دارد و نه‌فقط میل وافر حوزه عمومی به انحصار در اواخر قرن بیستم؛ او نوشته است که سرعت و کارآیی که فناوری بزرگ با آن، خودکار شدن را تحت‌ کنترل خود درآورده، به مقدار قابل تاملی، تغییرات رفتار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کتاب «هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری» توسط انتشارات راتلج در سال ۲۰۱۹ چاپ شده و انتشارات ثانیه ترجمه آن را در ۲۶۸ صفحه در قطع رقعی به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان وارد بازار نشر کرده است.

برچسب زده شده:

پیام بگذارید؟